Commerciële Economie

Avans Hogeschool

Unsplashed background img 2

Deze opleiding

De hbo-opleiding Commerciële Economie deeltijd is bij uitstek geschikt voor verkooptalenten. Met kennis van marketing, sales en accountmanagement leg je de basis voor diverse commerciële functies.

open_in_newwebsite

locatieBreda
diplomaBBA
typeregulier, 240 EC
start1 september
taalvolledig Nederlands
opleidingsduur4 jaar deeltijd
accreditatiesNVAO
croho-code34402
Je bent al enige tijd aan het werk als verkoper of medewerker verkoop binnendienst en wilt doorgroeien en carrière maken in de commercie. Je zoekt inhoudelijke diepgang en wilt weten wat er speelt in een commercieel bedrijf om daar een interessante positie te bekleden. Dan kies je voor de deeltijd hbo Commerciële Economie.

Bij de economie-opleiding krijg je een inleiding in marketing en leer je verkoop- en accountplannen te ontwikkelen, calculeren en schriftelijk te communiceren. Daarna verdiep je je in strategische marketing of strategisch salesmanagement. Je maakt account- en marketingplannen op basis van creatieve en innovatieve nieuwe businessconcepten. Je spijkert je Engels bij tot B2-niveau, omdat je na je hbo Economie veel in het Engels communiceert.

Als je geslaagd bent voor de deeltijdopleiding Commerciële Economie mag je de titel Bachelor of Science (BSc) voeren.
Deze opleiding heeft meerdere vormen :
de studiekeuzecheck

Studieprogramma

Unsplashed background img 2
Bedrijf en markt in kaart

Hoe zorg je ervoor dat de klant voor jouw bedrijf kiest en niet voor de concurrent? Dat vraagt inzicht in je sterkten en zwakten en in de kansen en bedreigingen. In deze module breng je dit in kaart.

Professioneel verkopen

Wat komt er kijken bij het verkopen van jouw dienst of product en hoe pak je dit aan? Vanuit een gedegen voorbereiding en analyse leer je hoe je een verkoopgesprek voert en natuurlijk de deal sluit.

Onderzoek naar markt en klant

Hoe zet je een onderzoek op? Waar moet je op letten en welke vragen stel je? Hoe vind je de juiste klanten en kansen? Hoe lees je de onderzoeksresultaten? In deze module ga je daarmee aan de slag.

Finance van de value chain

Breng de processen van de value chain in jouw organisatie in kaart en ontdek waar waarde verloren gaat of juist gewonnen kan worden.

Je onderzoekt knelpunten, signaleert kansen en onderbouwt je bevindingen financieel. Zo lever je direct input voor verbetering én impact. Je werkt met data uit je eigen organisatie en leert kritisch kijken naar hoe processen waarde creëren.

Multichannel marketing

In deze module leer je denken als marketing(communicatie)professional. Je stimuleert de verkoop van producten en diensten door jouw doelgroep te activeren met een multimediale communicatiecampagne.

Marketing en Sales Optimalisatie

Hoe je kunt zorgen dat je van goede verkoop doorgroeit naar geweldig. Aan welke knoppen je kunt draaien en op welk moment je dit moet doen.

Brand management

In een wereld vol merken leer je in deze module hoe jouw merk opvalt en relevant blijft.

Je onderzoekt je merkpositie, identificeert verbeterpunten en ontwikkelt een strategie die past bij je merkidentiteit. Deze vertaal je naar een creatief merkconcept. Met behulp van brand metrics maak je de impact meetbaar, met oog voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Strategisch marketing en sales lab

In deze module werk je in teamverband aan een strategisch marketingplan voor een zelfgekozen case.

Je gebruikt theorie en modellen om tot onderbouwde keuzes te komen en vertaalt deze naar een overtuigend plan. Je presenteert en verdedigt je advies richting interne en externe stakeholders, met oog voor draagvlak, samenwerking en overtuigingskracht. Daarbij ontwikkel je ook je vaardigheden in adviseren en presenteren.

Sales- en accountmanagement

In deze module stuur je als salesmanager je verkoopteam planmatig aan om duurzame klantrelaties en optimale resultaten te realiseren, waarmee je de continuïteit van de organisatie waarborgt.

Als accountmanager herken je klantbehoeften en ontwikkel je per klant een strategie die duurzame waarde toevoegt en jouw doelstellingen helpt behalen.

International Business

In deze module analyseer je diverse landen binnen en buiten de EU om de beste nieuwe afzetmarkt voor jouw organisatie te vinden.

Je kijkt naar belangrijke factoren zoals wet- en regelgeving, cultuur, economie, ethiek en marketingmogelijkheden. Met deze inzichten geef je een onderbouwd advies over welk land het meest geschikt is om internationaal uit te breiden.

Strategische marketing- en sales innovatie

In deze module innoveer je de marketing- en salesstrategie van je organisatie. Je signaleert een strategisch commercieel probleem of kans en onderzoekt dit grondig, inclusief afnemersonderzoek.

Op basis van je bevindingen werk je één oplossingsrichting uit in een nieuwe of vernieuwde duurzame marketing- en salesstrategie, die je met feiten onderbouwt.

Keuzeruimte

Je kunt een module kiezen van een bachelor die als keuzemodule wordt aangeboden.

Onderwijs

taal van onderwijs100% nl
avondonderwijsn.v.t.
afstandsonderwijsn.v.t.
onderwijsvormen
De deeltijd hbo Commerciële Economie is modulair opgebouwd en praktijkgericht. Je kiest zelf in welke volgorde je de modules volgt. Naast verplichte modules is er keuzeruimte. Het onderwijs wordt voor een groot deel verzorgd door docenten die ook in de beroepspraktijk werken. We ontwikkelen en geven het onderwijs samen met partners uit het werkveld, zodat het goed aansluit bij actuele ontwikkelingen.
Let op: i.v.m. de continue ontwikkeling van het onderwijs kunnen er mogelijk veranderingen in modules plaatsvinden.

studielast
Je volgt de deeltijdopleiding Commerciële Economie op maandag in Breda of op donderdag in Den Bosch.

Bij Avans werken we met blended onderwijs. Dat wil zeggen dat ons onderwijs een mix is van lessen op locatie, online leren en werkplekleren.
Naast de (online) lessen besteed je ongeveer 10-15 uur aan zelfstudie per week.
bindend studieadvies
  • minimaal 45 EC in de eerste 24 maanden

Toelating en kosten

startmomenten

1 september 2025

aanmelding deadline : 1 juli 2025
wettelijk tarief : € 2406 (€1203 in het eerste jaar)
instellingstarief : € 8258

1 september 2026

aanmelding deadline : 1 juli 2026
collegegeld nog niet bekend

toelaatbare profielen
havo C&Meconomie of m&o of be + wiskunde A of wiskunde B
havo E&Mtoelaatbaar
havo N&Gtoelaatbaar
havo N&Ttoelaatbaar
vwo N&Ttoelaatbaar
vwo N&Gtoelaatbaar
vwo E&Mtoelaatbaar
vwo C&Meconomie of m&o of be
MBO niveau 4toelaatbaar
_associate degreetoelaatbaar
hbo-ptoelaatbaar
toelatingseisen

werk naast de opleiding (duaal)
Bij hbo marketing deeltijd is het belangrijk dat je een geschikte werkplek hebt tijdens de opleiding. Vanaf jaar 1 maak je daar schrijfopdrachten en dien je minstens 16 uur te werken en in jaar 2 minimaal 20 uur. Als meer informatie nodig is, nodigen we je uit voor een aanvullend intakegesprek.

Als je werkomgeving niet voldoet aan de eisen zoals ontwikkelmogelijkheden, vakliteratuur en inhoudelijke discussies, dan kan het zijn dat je een advies krijgt om een andere werkplek te zoeken.

studie kosten
bron: Avans Hogeschool
bedrag kostenpost
€ 700.00studiematerialenper jaar

Keuzehulp

Unsplashed background img 2

Studievergelijker

1/13 Avans
Commerciële Economie
€ 326 gemiddelde kamerhuur
29 eerstejaars
24% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
2/13 Fontys
Commerciële Economie
€ 280 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
3/13 HAN
Commerciële Economie
€ 323 gemiddelde kamerhuur
7 eerstejaars
14% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
4/13 Hanze
Commerciele Economie (deeltijd)
€ 303 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
5/13 HHS
Commerciële Economie
€ 326 gemiddelde kamerhuur
16 eerstejaars
31% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
6/13 HR
Commerciële Economie
€ 342 gemiddelde kamerhuur
9 eerstejaars
33% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
7/13 HU
Commerciële Economie
€ 336 gemiddelde kamerhuur
8 eerstejaars
12% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
8/13 HvA
Commerciële Economie
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
9/13 LOI
Commerciële Economie
gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
10/13 NCOI
Commerciële Economie specialisatie Sales- en accountmanagement
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
11/13 NCOI
Commerciële Economie, specialisatie Sportmarketing
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
12/13 NCOI
Commerciële Economie
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
13/13 NCOI
Commerciële Economie specialisatie Bank- en verzekeringswezen
€ 424 gemiddelde kamerhuur
? eerstejaars
NAN% vrouw
? uur contacttijd/week
100% Nederlandstalig
disclaimer: bovenstaande cijfers en beoordelingen zijn aangeleverd door de opleidingen zelf. Wij kunnen de juistheid niet garanderen.

Na de studie

Unsplashed background img 2

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt

Het is mogelijk om in 4 jaar je bachelordiploma hbo Commerciële Economie deeltijd te halen.

Wat kun je worden na deze veelzijdige economie-opleiding? Je hebt carrièremogelijkheden bij allerlei organisaties. Bijvoorbeeld productiebedrijven, handelsondernemingen, banken en verzekeringsmaatschappijen. Een mooie sales- of marketingmanagementfunctie op niveau komt binnen je bereik.

aansluitende masteropleidingen

instellingopleidinginstroomeisen
Universiteit TwenteBusiness Administration+ 30 EC pre-master
HANCirculaire Economie part-timegeen aanvullende eisen
Tilburg UniversityCommunicatie- en Informatiewetenschappen+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteCommunication Science+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityData Science and Society+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteEducational Science & Technology full-time,part-time+ 30 EC pre-master
Universiteit TwenteEuropean Studies+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityFilosofie part-time+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityInformation Management+ 30 EC pre-master
TU EindhovenInnovation Management+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityKunst- en Cultuurwetenschappen+ 60 EC pre-master
UULeraar VHO algemene economie full-time,part-time educational+ 120 EC pre-master
HANManagement & Innovatie in Maatschappelijke Organisaties part-time+ werkervaring
Wageningen UniversityManagement, Economics and Consumer Studies+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityMarketing Analytics+ 30 EC pre-master
Tilburg UniversityMarketing Management+ 30 EC pre-master
NHL StendenMaster Design Driven Innovation part-time+ toelatingsgesprek
TU EindhovenOperations Management & Logistics+ 30 EC pre-master
Universiteit TwentePhilosophy of Science, Technology & Society full-time,part-time+ aanv. eisen
Universiteit TwentePublic Administration+ 30 EC pre-master
NHL StendenSerious Gaming part-time+ toelatingsgesprek
Tilburg UniversityStrategic Management+ 30 EC pre-master
NHL StendenStrategische Communicatiegeen aanvullende eisen
Tilburg UniversitySupply Chain Management+ 30 EC pre-master
bron: doorstroommatrix.nl

Potentiële beroepen

(key-)accountmanager

Je fungeert als intermediair tussen een klant en de organisatie die je vertegenwoordigt. Het vak accountmanagement is een combinatie van relatiebeheer en sales.

brandmanager
business development manager
exportmanager
inkoper
marketingmanager
productmanager
salesmanager
bron: StudieData

Contact

Student Support
E: studentsupport@avans.nl
T: 088-5257550
Meer informatie?
Bezoek de website van deze opleiding.

open_in_newwebsite