Commerciële Economie
Avans Hogeschool

Deze opleiding
locatieBreda |
diplomaBBA |
typeregulier, 240 EC |
start1 september |
taalvolledig Nederlands |
opleidingsduur4 jaar deeltijd |
accreditatiesNVAO |
croho-code34402 |
Bij de economie-opleiding krijg je een inleiding in marketing en leer je verkoop- en accountplannen te ontwikkelen, calculeren en schriftelijk te communiceren. Daarna verdiep je je in strategische marketing of strategisch salesmanagement. Je maakt account- en marketingplannen op basis van creatieve en innovatieve nieuwe businessconcepten. Je spijkert je Engels bij tot B2-niveau, omdat je na je hbo Economie veel in het Engels communiceert.
Als je geslaagd bent voor de deeltijdopleiding Commerciële Economie mag je de titel Bachelor of Science (BSc) voeren.
Deze opleiding heeft meerdere vormen :
- deeltijd te Breda
- voltijd te Breda
Studieprogramma

- Bedrijf en markt in kaart
- Professioneel verkopen
- Onderzoek naar markt en klant
- Finance van de value chain
- Multichannel marketing
- Marketing en Sales Optimalisatie
- Brand management
- Strategisch marketing en sales lab
- Sales- en accountmanagement
- International Business
- Strategische marketing- en sales innovatie
- Keuzeruimte
Bedrijf en markt in kaart
Hoe zorg je ervoor dat de klant voor jouw bedrijf kiest en niet voor de concurrent? Dat vraagt inzicht in je sterkten en zwakten en in de kansen en bedreigingen. In deze module breng je dit in kaart.
Professioneel verkopen
Wat komt er kijken bij het verkopen van jouw dienst of product en hoe pak je dit aan? Vanuit een gedegen voorbereiding en analyse leer je hoe je een verkoopgesprek voert en natuurlijk de deal sluit.
Onderzoek naar markt en klant
Hoe zet je een onderzoek op? Waar moet je op letten en welke vragen stel je? Hoe vind je de juiste klanten en kansen? Hoe lees je de onderzoeksresultaten? In deze module ga je daarmee aan de slag.
Finance van de value chain
Breng de processen van de value chain in jouw organisatie in kaart en ontdek waar waarde verloren gaat of juist gewonnen kan worden.
Je onderzoekt knelpunten, signaleert kansen en onderbouwt je bevindingen financieel. Zo lever je direct input voor verbetering én impact. Je werkt met data uit je eigen organisatie en leert kritisch kijken naar hoe processen waarde creëren.
Multichannel marketing
In deze module leer je denken als marketing(communicatie)professional. Je stimuleert de verkoop van producten en diensten door jouw doelgroep te activeren met een multimediale communicatiecampagne.
Marketing en Sales Optimalisatie
Hoe je kunt zorgen dat je van goede verkoop doorgroeit naar geweldig. Aan welke knoppen je kunt draaien en op welk moment je dit moet doen.
Brand management
In een wereld vol merken leer je in deze module hoe jouw merk opvalt en relevant blijft.
Je onderzoekt je merkpositie, identificeert verbeterpunten en ontwikkelt een strategie die past bij je merkidentiteit. Deze vertaal je naar een creatief merkconcept. Met behulp van brand metrics maak je de impact meetbaar, met oog voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Strategisch marketing en sales lab
In deze module werk je in teamverband aan een strategisch marketingplan voor een zelfgekozen case.
Je gebruikt theorie en modellen om tot onderbouwde keuzes te komen en vertaalt deze naar een overtuigend plan. Je presenteert en verdedigt je advies richting interne en externe stakeholders, met oog voor draagvlak, samenwerking en overtuigingskracht. Daarbij ontwikkel je ook je vaardigheden in adviseren en presenteren.
Sales- en accountmanagement
In deze module stuur je als salesmanager je verkoopteam planmatig aan om duurzame klantrelaties en optimale resultaten te realiseren, waarmee je de continuïteit van de organisatie waarborgt.
Als accountmanager herken je klantbehoeften en ontwikkel je per klant een strategie die duurzame waarde toevoegt en jouw doelstellingen helpt behalen.
International Business
In deze module analyseer je diverse landen binnen en buiten de EU om de beste nieuwe afzetmarkt voor jouw organisatie te vinden.
Je kijkt naar belangrijke factoren zoals wet- en regelgeving, cultuur, economie, ethiek en marketingmogelijkheden. Met deze inzichten geef je een onderbouwd advies over welk land het meest geschikt is om internationaal uit te breiden.
Strategische marketing- en sales innovatie
In deze module innoveer je de marketing- en salesstrategie van je organisatie. Je signaleert een strategisch commercieel probleem of kans en onderzoekt dit grondig, inclusief afnemersonderzoek.
Op basis van je bevindingen werk je één oplossingsrichting uit in een nieuwe of vernieuwde duurzame marketing- en salesstrategie, die je met feiten onderbouwt.
Keuzeruimte
Je kunt een module kiezen van een bachelor die als keuzemodule wordt aangeboden.
Onderwijs
taal van onderwijs | 100% nl |
---|---|
avondonderwijs | n.v.t. |
afstandsonderwijs | n.v.t. |
onderwijsvormen
studielast
Je volgt de deeltijdopleiding Commerciële Economie op maandag in Breda of op donderdag in Den Bosch.Bij Avans werken we met blended onderwijs. Dat wil zeggen dat ons onderwijs een mix is van lessen op locatie, online leren en werkplekleren.
Naast de (online) lessen besteed je ongeveer 10-15 uur aan zelfstudie per week.
bindend studieadvies
- minimaal 45 EC in de eerste 24 maanden
Toelating en kosten
startmomenten
aanmelding deadline : 1 juli 2025
wettelijk tarief : € 2406 (€1203 in het eerste jaar)
instellingstarief : € 8258
aanmelding deadline : 1 juli 2026
collegegeld nog niet bekend
toelaatbare profielen
havo C&M | economie of m&o of be + wiskunde A of wiskunde B |
---|---|
havo E&M | toelaatbaar |
havo N&G | toelaatbaar |
havo N&T | toelaatbaar |
vwo N&T | toelaatbaar |
vwo N&G | toelaatbaar |
vwo E&M | toelaatbaar |
vwo C&M | economie of m&o of be |
MBO niveau 4 | toelaatbaar |
_associate degree | toelaatbaar |
hbo-p | toelaatbaar |
toelatingseisen
werk naast de opleiding (duaal)
Bij hbo marketing deeltijd is het belangrijk dat je een geschikte werkplek hebt tijdens de opleiding. Vanaf jaar 1 maak je daar schrijfopdrachten en dien je minstens 16 uur te werken en in jaar 2 minimaal 20 uur. Als meer informatie nodig is, nodigen we je uit voor een aanvullend intakegesprek.
Als je werkomgeving niet voldoet aan de eisen zoals ontwikkelmogelijkheden, vakliteratuur en inhoudelijke discussies, dan kan het zijn dat je een advies krijgt om een andere werkplek te zoeken.
studie kosten
bedrag | kostenpost |
---|---|
€ 700.00 | studiematerialenper jaar |
Keuzehulp

Studievergelijker
Commerciële Economie
€ 326 gemiddelde kamerhuur |
29 eerstejaars |
24% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Commerciële Economie
€ 280 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Commerciële Economie
€ 323 gemiddelde kamerhuur |
7 eerstejaars |
14% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Commerciele Economie (deeltijd)
€ 303 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Commerciële Economie
€ 326 gemiddelde kamerhuur |
16 eerstejaars |
31% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Commerciële Economie
€ 342 gemiddelde kamerhuur |
9 eerstejaars |
33% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Commerciële Economie
€ 336 gemiddelde kamerhuur |
8 eerstejaars |
12% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Commerciële Economie
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Commerciële Economie
€ gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
Commerciële Economie specialisatie Sales- en accountmanagement
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Commerciële Economie, specialisatie Sportmarketing
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Commerciële Economie
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Commerciële Economie specialisatie Bank- en verzekeringswezen
€ 424 gemiddelde kamerhuur |
? eerstejaars |
NAN% vrouw |
? uur contacttijd/week |
100% Nederlandstalig |
Kijk ook eens naar ..
Na de studie

Beroepsperspectief / arbeidsmarkt
Wat kun je worden na deze veelzijdige economie-opleiding? Je hebt carrièremogelijkheden bij allerlei organisaties. Bijvoorbeeld productiebedrijven, handelsondernemingen, banken en verzekeringsmaatschappijen. Een mooie sales- of marketingmanagementfunctie op niveau komt binnen je bereik.
aansluitende masteropleidingen
instelling | opleiding | instroomeisen |
---|---|---|
Universiteit Twente | Business Administration | + 30 EC pre-master |
HAN | Circulaire Economie part-time | geen aanvullende eisen |
Tilburg University | Communicatie- en Informatiewetenschappen | + 30 EC pre-master |
Universiteit Twente | Communication Science | + 30 EC pre-master |
Tilburg University | Data Science and Society | + 30 EC pre-master |
Universiteit Twente | Educational Science & Technology full-time,part-time | + 30 EC pre-master |
Universiteit Twente | European Studies | + 30 EC pre-master |
Tilburg University | Filosofie part-time | + 30 EC pre-master |
Tilburg University | Information Management | + 30 EC pre-master |
TU Eindhoven | Innovation Management | + 30 EC pre-master |
Tilburg University | Kunst- en Cultuurwetenschappen | + 60 EC pre-master |
UU | Leraar VHO algemene economie full-time,part-time educational | + 120 EC pre-master |
HAN | Management & Innovatie in Maatschappelijke Organisaties part-time | + werkervaring |
Wageningen University | Management, Economics and Consumer Studies | + 30 EC pre-master |
Tilburg University | Marketing Analytics | + 30 EC pre-master |
Tilburg University | Marketing Management | + 30 EC pre-master |
NHL Stenden | Master Design Driven Innovation part-time | + toelatingsgesprek |
TU Eindhoven | Operations Management & Logistics | + 30 EC pre-master |
Universiteit Twente | Philosophy of Science, Technology & Society full-time,part-time | + aanv. eisen |
Universiteit Twente | Public Administration | + 30 EC pre-master |
NHL Stenden | Serious Gaming part-time | + toelatingsgesprek |
Tilburg University | Strategic Management | + 30 EC pre-master |
NHL Stenden | Strategische Communicatie | geen aanvullende eisen |
Tilburg University | Supply Chain Management | + 30 EC pre-master |
Potentiële beroepen
Je fungeert als intermediair tussen een klant en de organisatie die je vertegenwoordigt. Het vak accountmanagement is een combinatie van relatiebeheer en sales.
Contact
